HONGKONG 2018

Fyra dagar i Hongkong på väg till Australien. Fler bilder finns under dessa länkar fåglar/birds och resor/travels

Som vanligt sov vi inte bra på planet så när vi landade i Hongkong var vi trötta och inte blir det bättre med sju timmars tidsskillnad. Vi tog ut lite kontanter, köpte biljett till tåget in till city, vilket tar en halv timme och är bekvämt. När vi kom fram skulle vi ta buss 22 i tre hållplatser och efter lite letande hittade till den. När bussen kom var det en mycket sliten gammal buss modell större minibuss och med en chaufför som inte kunde engelska. Men till slut förstod han vart vi skulle och efter 10 minuters aggresiv körning stannade han och vinkade av oss. Sedan skulle vi bara ha 300 meter att gå, men eftersom det var brant uppförsbacke hela sträckan var vi helt slut när vi nådde hotellet. Ett gott råd är att ta taxi inom staden om inte tunnelbanan finns i närheten, taxi är billigt och lätt att få tag på. Eftersom hotellet har restaurang,  ingen bra ska sägas, åt vi lite innan vi stupade i sängs.

8 november

Det blev tyvärr en natt med dålig sömn men det var bara att bita ihop och gå ner för  äta lite frukost. Sedan tog vi en kort men brant promenad ner till The Peak Tram, som går till ett av Hongkong största turistmål Victoria Peak. Så här tidigt var det inte mycket folk som åkte upp. Till att börja med åker man mellan höghusen men i slutet blir mer grönt runt spåret. Resan tar bara 6-7 minuter men vilken resa! Det är bara knappt 1,4 km men stigningen är 360 m och lutar som mest 27 grader. Det är inte så konstigt att man sitter som klistrad mot ryggstödet.

The Peak spårvagnen upp till Victoria Peak Garden

Väl uppe gick vi runt hela toppen på en fin vandringsled som är cirka 3 km lång. Här finns fantastiska vyer över Hongkong åt alla håll. Nu började jag se nya spännande fågelarter men vi såg också många vackra fjärilar.

Efter en fika så gick vi ända till toppen och Victoria Peak Garden, en riktig jobbig vandring men väl uppe blev vi belönande med en fantastisk utsikt. Efter en sen lunch åkte vi ner igen, men denna gång var det lång kö. Det tog nog en dryg halvtimme innan vi kom med. Senare på kvällen tog vi tunnelbanan över till Kowloon för att gå på en nattmarknad. Men markaden var en besvikelse med bara en massa krimskrams och nästan inget hantverk, som vi hade hoppats på. Att sedan hitta ett ställe att äta middag på var inte lätt. Vi var inte precis sugna på lokala specialiteter som t.ex. komage, grisblod, en hel del annan inälvsrätter eller friterat fiskskinn. Men efter ett långt letande hittade vi till slut en restaurang med god mat. Men att få en kall öl gick inte, det fick bli en kall Coca Cola.

Nattmarknad i Kowloon

9 november

Idag var det fågelskådning som gällde hela dagen. Jag hade anlitat en lokal guide, David Diskin, som skulle tas oss till några kända fågellokaler. Han tog för en dag 2400 hongkongdollar, sedan tillkom inträdet till Mai Po på ytterligare 360 HKD. Vi skulle själva ta oss till en järnvägsstation där han väntade. Vi hade fått noggranna instruktioner på hur vi skulle tas oss dit, först två etapper med tunnelbana och sedan sista biten med pendeltåg. När vi åkte tåget så passerade vi några förorter och de bestod till största delen av höghus och åter höghus. Det ska poängteras hur smidigt det är att ta sig fram med publika transportmedel samt att det är billigt.

Långa tågset i Hong Kongs tunnelbana

Vi åkte först till ett ställe som heter Tai Po Kau och här skulle vi leta efter skogsarter. Vi hade turen att ganska snart stöta på en birdwave och då rasslade det snabbt in nya arter. Vackrast var nog scharlakansminivett (scarlet minivet) och gråstrupig  minivett (grey-chinned minivet). Efter en dryg timme drog vi vidare till den berömda övervintringsplatsen Mai Po som administreras av Världsnaturfonden. Innan vi kom fram till centrat stannade vi vid en liten våtmark som hade högt gräs. David hade haft en rubinnäktergal (rubythroat) här dagen innan och den var kvar! Först hörde vi bara den men sedan visade den sig en kort stund.

För att få tillstånd fick vi betala vars 180 HKD samt visa passen. Det är ganska lång väg att gå för att komma till de gömslen där man studera alla fåglar. Eftersom man skådar längs vägen tar det minst en timme innan man är framme. Längs vägen ser man många olika hägrar, den vackra långstjärtad törnskata (long-tailed shrike) och  svartryggig rödstjärt (daurian redstart), olika kungsfiskare m.m. Brunsångare hör man överallt.  Sista biten fram till gömslet är en smal flytande spång där man får vara försiktig så man inte trillar i.

På väg till gömslet vid Mai Po

När vi kom fram till gömslet så öppnade sig ett jättestort öppet område med dybankar. Tyvärr var högvattnet lite lågt idag så de flesta fåglarna var på lite avstånd men med tub var det inga problem, men inget fotoavstånd. Koreaskedstorkarna (black-faced spoonbill) var lätta att hitta och snart hade vi hittat åtminstone tre mingmåsar (Saunder’s gull) bland skrattmåsarna, så nu var de tunga målarterna klara. Men det var mycket annat att spana in t.ex. änder, vadare och hägrar. Vi fick även se brokig kärrhök (eastern mash harrier) och orientvråk (eastern buzzard). På vägen tillbaka så föreslog David att vi skulle ta en liten avstickare till ett litet vassområde för att leta kinesisk pungmes (chinese penduline tit). Väl där såg vi nog ett tiotal!!

Mao Po med 14 miljonersstaden Shenzhen i bakgrunden, som ligger i ”riktiga” Kina

Nästa stopp blev vid några fiskdammar precis vid gränsen till Kina, platsen heter San Tin. Det var en ganska tråkig lokal och till att börja med såg vi inte så mycket fågel. Men sedan kom allt på en gång, rödkindad sparv (chestnut-eared bunting), gyllensparv (yellow-breated bunting), sibirisk piplärka (olive-backed pipit)och östlig gulärla (eastern yellow wagtail).Sedan kom en skata flygande och då berättade David att den numera är splittad och heter orientskata (oriental magpie) ny art för mig!

Vårt sista stopp blev Long Valley, en fantastisk lokal som vi tyvärr hade för lite tid att utforska. Lokalen består av en massa odlingslotter och där man går på smala stigar mellan odlingarna. Tänk er ett koloniområde modell större. Här odlade mest man grönsaker men vissa fält var översvämmade så det blev små våtmarker. På vissa fält odlade man ris för att attrahera vissa fåglar. Här kunde vad som helst dyka upp enligt David. Målarten här var rallbeckasin och vi letade förgäves på de fält där David hade haft dem tidigare. Men vi hade dvärgsparv ( little bunting), rödstrupig piplärka (red-throated pipit), halsbandskråka ( collared crow)och smyrnakungsfiskare ( white-throated kingfisher). När vi nästan hade gett upp hoppet att få se rallbeckasin (greater painted snipe) så hittade David tre stycken hårt tryckandes i grästuvorna. Nu kunde vi nöjda avsluta dagen även om jag gärna hade spenderat mer tid i Long Valley. Men vi hade minst en timmes resa tillbaka till hotellet i Hongkong så det var bara att ge sig.

10 november

Efter frukosten tog vi tunnelbanan till Kowloon sidan för vi skulle gå på Hongkongs historiska museum. Vi spenderade ett par timmar här och det var riktigt bra och intressant. Man hade delat upp det i olika avdelningar i kronologisk ordning. Intressantast var nog att sätta sig in i hur staden växt, opiumkriget och den japanska ockupationen under andra världskriget. Sedan fanns det en specialutställning om träsnideri. Ett besök här kan varmt rekommenderas och det är faktiskt gratis inträde!!

Hongkong historiska museum

Ett fantastiskt träsnideri från en specialutställning

Sedan blev det lunch på ett cafe’ och vi provade några japanska minimackor som var jättegoda. Vi promenerade sedan genom Kowloonparken ner till de gamla historiska färjorna som kör mellan Hongkongön och fastlandet d.v.s Kowloon.

De gamla historiska färjorna, kostade fyra kronor att åka med.

De sista hundra meterna innan färjan är Hongkongs fina gata. Här finns alla exklusiva butiker man kan tänka sig plus lite till. Det var i alla fall kul att kolla i skyltfönstren. När vi kom fram till andra sidan så blev det taxi till hotellet. Agnetha hade läst om någon ljusshow i hamnen som äger rum varje dag klockan åtta på kvällen. Vi letade fram information om var man bäst kunde se den och sedan bokade vi plats på en italiensk restaurang som låg i närheten. Nu var vi trötta på den kinesiska maten. Maten och vinet var riktigt bra och för en gång skull bra service. Men det är dyrt i Hongkong. Två ganska små men goda pastarätter, två glas gott vin, en delad efterrätt och två kaffe kostade nästan 1100 kr.

Efter middagen tog vi oss ner till en plats som skulle vara bra att se ljusshowen ifrån. Klockan åtta började nedräkningen som visades på ett höghus. Men vi blev lite besvikna på showen, bara lite laserstrålar från några höghus och lite elektronisk musik. Det var minst lika häftigt att se alla höga byggnader med lampor och reklam i alla dess färger längs vattnet. Efter lite väntande hittade en ledig taxi och tog oss till hotellet.

11 november

Efter som planet till Brisbane gick sen eftermiddag så hann vi bara med att gå en kort promenad i den närliggande parken Hongkong park. En trevlig liten park att promenera i och som vanligt var det nivåskillnader. Efter lunchen tog vi oss till Airport Express och flygplatsen, där vi sedan satt i loungen några timmar innan vi steg på planet. Det tog drygt åtta timmar till Brisbane och som vanligt sov vi dåligt.

C9E53AD5-AFF7-4420-8D54-5FA61C292F2A

Hongkong parken

Kort sammanfattning:

En häftig stad som inte är promenadvänlig förrutom längs vattnet och i Kowloon. Man kan tyvärr inte förutsätta att de flesta pratar engelska, många äldre gör det inte. Att vara trevlig och serviceinriktad är det tyvärr sällsynt att träffa på, många kineser upplevs som buttra, sura och lite osympatiska. Det fanns finns förståss undantag. Det är dyrt i Hongkong, billigt är nog bara taxi och offentliga transportmedel. Det finns en hel del häftiga fåglar och fågellokaler. Det anländer många övervintrare i november och december och då kan många spännande arter dyka upp. Hongkong är inget stort område och ändå består fågellistan av imponerande cirka 550 arter. Jag fick ihop 114 arter varav 33 lifers.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *