GAMBIA NOVEMBER 2019

Fler bilder finns  i albumen under flikarna resor/travels och fåglar/birds. Ni är välkomna att kontakta mig om ni funderar på att åka till Gambia, vilket vi helt klart kan rekommendera. Det är en fantastisk kombination av sol, bad, vänliga människor och bra skådning. Vill någon komma i kontakt med vår guide Musa Manneh så kan han kontaktas på musaamanneh56@yahoo.com;.

Vi tillbringade två härliga veckor i Gambia vid kusten i Kotu. Hotellet vi bodde på heter Sunprime Tamala Beach och är nog det bästa boende i hela Gambia. Det är helt nybyggt med fina rum med fantastiska sängar, härligt poolområde och ligger precis vid en vidsträckt strand. I närheten finns det områden med en hel del fågel, risfält, små dammar, buskmarker och till Kotu bridge samt Kotu Stream är det bara 15 minuter promenad.

Sunprime Tamala Beach

Kotu Beach

Sunprime Tamala Beach och Kotu beach

Jag gick ofta en promenad på morgonen, det blir skådarljust vid sjutiden, och ibland en på sena eftermiddag. Alla bilder från Kotu är tagna under promenader från hotellet så det finns mycket fågel i närområdet. Jag hade cirka 90 arter bara inom gångavstånd och här kommer några exempel.

Red-billed firefinch

Long-tailed glossy starling

Northern red-billed hornbill

Vi tog också en tredagars tur, två nätter inåt Gambiafloden. Här är det helt klart ett annat boende men det finns några bättre rum på båda ställena som vi bodde på, så försök boka dessa. Vi bodde en natt på Tendaba och här finns i alla fall en härlig pool samt en natt på Baobalong Lodge, där vi hade VIP rummet. Båda lodgerna ligger precis vid Gambiafloden. Frukostarna på båda ställena är inte speciellt bra och middagarna är väl OK. Luncherna som vår guide fixade i fält bestod med av bröd och cornbeef. Så försök ta med er lite frukt eller be guiden att stanna så att man kan komplettera med detta, lite snacks och läskande drycker.

På vägen inåt landet besökte vi olika lokaler där vi spenderade en timme eller två. Ett trevligt område att promenera runt i och med mycket fågel är Mandinaba. Här hade vi bl.a. Beaudouin’s Snake Eagle. Vi stannade även till i Farasutong Forest för att hänga in den tunga African wood owl. Här hade vi även greyish eagle-owl och en oväntad bonus i form av white-backed night heron.

Greyish eagle-owl

Vid den berömda Raptor bridge åt vi lunch och kunde njuta av 8 olika rovfåglar. Väl framme i Tendaba blev det först ett härligt bad i poolen och sedan gick jag och Musa en liten runda i närområdet och då hittade vi två tunga arter, red-shouldered cuckooshrike och western violet-backed sunbird.

Tendaba Camp

Nästa dag började vi med att leta efter Abyssinian ground hornbill i ett området där man precis skördat jordnötter. Hit brukar de ta sig för att äta kvarlämnade nötter men tyvärr hade vi ingen lycka. Men när vi sedan körde vidare inåt landet ropade Musa plötsligt och vi backade tillbaka och då såg vi att det satt en martial eagle i ett träd, en överraskning för Musa.

Nästa stopp var i Soma, där vi skulle växla pengar. Detta är livliga platsen där vägen från södra Senegal korsar Gambia och fortsätter till norra Gambia. Nu för tiden finns det en bro över floden vilket har gjort det mycket enklare att ta sig till norra sidan av Gambiafloden, tidigare fanns här en icke helt tillförlitlig bilfärja med ibland långa väntetider. Nu tar det bara fem minuter. Nästa stopp var vid en liten damm och här hittade vi exclamatory paradise whydah och Gosling’s Bunting.

Soma

Farafenni

Nästa stopp på andra sidan flogen var vid Kauur Wetland och där vi skulle leta efter min drömart, egyptian plover. Det tog bara en kort stund innan vi hittade ett par och som tur var var det lågvatten så jag kunde komma relativt nära och fotografera dem. Vilken häftig och läcker fågel.

Egyptian plover (krokodilväktare)

Nästa stopp var precis innan Wassu där vi stannade till vid det berömda grustaget med häckande red-throated bee-eater. Tyvärr hittade vi inga northern carmine bee-eater bland dessa bara blue-cheeked och little bee-eater. Värmen gjorde att vi orkade inte gå runt och leta. Vi stannade även till och besökte en plats som heter Wassu Stone Circles, ett UNESCO världsarv. Här fanns en liten utställning som vi tittade på förrutom själva stenarna. Sedan var det inte helt fel med en toalett och kalla drycker.

Wassu Stone Circles, UNESCO World Heritage Centre

Väl framme vid BaoBolong Camp var klockan redan efter fem och då orkade vi inte göra mer än att ta rummet i besittning och dricka en underbar kall öl. Efter en helt ok middag och ytterligare en öl gick vi och la oss helt utmattade.

Vårt VIP rum BaoBolong Camp

Nästa morgon efter frukost skulle vi göra en flodfärd och försöka se bl.a. finfoot. Vi blev hämtade av en gammal man och en minst lika gammal båt. Sedan åkte vi fyra timmar på floden, mycket trevligt men det var i det längsta laget. Vi gick även in i små biflöden och här fick vi äntligen syn på en finfoot. Andra trevliga obsar var palm-nut vulture, african fish-eagle, fem arter kungsfiskare och den vackra röd colobusapan. Efter flodfärden och lunch så fick vi börja dra oss tillbaka mot kusten. Vi hade bara ett stopp för att försöka se black crowned crane, vilket vi tyvärr inte lyckades med men vi fick i alla fall en bateleur.

Gambia floden vid Baobolong Lodge, Georgtown (Janjangbureh)

Röd colobusapa

Jag hade även bokat tre halvdagar med tidig start och med utgångspunkt från hotellet. En dag blev det Abuko och Lamin Rice Fields. Den andra dagen besökte vi Kartong och Berending. Vid Berending var det riktigt trevligt och varierande att promenera runt och det gav många nya lifers. Sista utflykten var till Tujereng Wood Land som trots att guiden tyckte att det blivit sämre här, så tyckte jag att det var trevligt att vandra runt här och det gav många arter varav en hel del nya. Här hittade vi långt om länge två senegal batis. Vid detta tillfälle så besökte vi även Brufut Woods för att hänga in Northern white-faced owl och Long-tailed nightjar. För att kunna se dessa två arter tar man hjälp av den lokala rangern, som håller daglig koll på var fåglarna håller hus.

Om jag ska summera resan så var den riktigt bra. Hotellet var fantastiskt och människorna mycket vänliga. Denna del kallas för the smiling coast och det stämde verkligen. Vädret var superbt, vi hade vara några dagar med tunna slöjmoln. Vid kusten svalkade havet men inåt landet var det varmt med upp till 32-33 grader, men här var mornarna härligt svala en stund. Jag fick se 220 arter varav 85 lifers vilket jag är nöjd med då det inte var en skådarresan. När det gäller däggdjur så finns det inte så mycket att se. I floden finns både flodhästar och krokodiler men vi såg inga. Sedan ska det finnas hyena och vårtsvin men de är svårsedda. Vi hade tre olika apor samt en obestämd manguster, det var allt. Min guide Musa Manneh var riktigt bra och trevlig att ha att göra med och hans chaufför Dodou körde försiktigt, så jag kan verkligen rekommendera honom.